2019, vad hände?

Vi närmar oss årets slut, men innan vi tar ledigt för jul och nyår vill vi kort sammanfatta vad som hänt i den svenska branschorganisationen för samhällssäkerhet SACS under år 2019.

Som vanligt har mycket fokus under året varit på att skapa nätverk för att stötta affärer mellan medlemmar och med andra aktörer. Vi har bjudit in till två konferenser, en med fokus på cybersäkerhet och en med fokus på näringslivets roll i Totalförsvaret. Vi har även arrangerat medlems- och styrelsemöten där medlemmar träffas och diskuterar aktuella frågor i branschen, bland annat med besök av utredaren för näringslivets roll i totalförsvaret.

Vi har haft nöjet att välkomna dessa fyra nya medlemmar till föreningen:

  • Mobilaris National Security AB
  • Fire Safety Design Resiliens AB
  • Westermo Network Technologies AB
  • T-Kartor Geospatial AB

Under året har vi, likt förra året, varit samarbetspartner till MSB och Polisens kampanj Tänk Säkert som syftar till att öka allmänhetens och små företags kunskap om säkerhet. I år var fokus på lösenord, kortuppgifter, smarta saker och att säkra företagsinformation.

Vi även lanserat en uppdaterad hemsida och nytt grafiskt material. Dessutom har självklart vårt påverkansarbete rullat på med möten, deltagande i Almedalsveckan och på Folk och Försvars Rikskonferens samt årsmöte.

Med denna korta sammanfattning vill vi nu passa på att önska er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år. Vi ses nästa år då vi har många spännande saker på gång.


Nyheter


Digitala påverkansoperationer

Dagen började med ett årsmöte där man också valde styrelse. Styrelsen består nu av Gustaf-Wilhelm Hellstedt, Mohsen Tavakol, Xolaris, Peter

Gabriel Modéus lämnar vidare efter 5 år

– De frågor som SACS under många år har drivit om att engagera företag i Totalförsvaret blir än mer aktuella

Årskrönika och julhälsning från SACS

En rapport: Så blir näringslivet en del av totalförsvaret I april publicerade SACS en rapport med en lösningsmodell för näringslivets roll i

MSB-kampanj: Förberedda företag

Målet med kampanjen, skriver MSB i ett pressmeddelande, är att företag ska känna ägandeskap över sin beredskap och agera utifrån det