SACS stöttar den nationella kampanjen TÄNK SÄKERT – Skydda din viktigaste information

Den 1 oktober inledes Informationssäkerhetsmånaden, ett EU-initiativ som syftar till att öka medvetenheten om vikten av informationssäkerhet i hela Europa.

Under Informationssäkerhetsmånaden driver MSB, polisens nationella bedrägericenter (NBC) och verksamt.se en kampanj för att öka medvetenheten och höja baskunskapen hos allmänheten samt små och medelstora företag om varför det är viktigt att skydda sin information. Huvudbudskapet i kampanjen är TÄNK SÄKERT – skydda din viktigaste information och SACS är en av 17 aktörer som i år stöttar kampanjen.

”När vi fick frågan om att stötta denna kampanj som har till syfte att informera SME-bolag och allmänheten om att skydda sin information var det självklart för oss att göra detta. SACS är en förening för civil säkerhet och att öka kunskapen om både företagens och privatpersoners värdefulla information och hur man skyddar denna är viktiga delar i att skydda samhället som stor”, säger Ulf Dahlberg, ordförande i SACS.

I ett pressmeddelande från MSB säger MSBs generaldirektör Dan Eliasson att ”Den snabba digitaliseringen skapar nya sårbarheter. När även brottsligheten är digital blir förmågan att skydda vår mest värdefulla information en förutsättning för samhällets utveckling. Det gäller oss som enskilda individer, lika mycket som det gäller för företag, organisationer och hela det offentliga Sverige. Alla har vi ett ansvar och kan bidra till höja basnivån, bara vi vet hur”

Målsättningen för Informationssäkerhetsmånaden är att öka medvetenheten och höja kunskapen om hur viktigt det är att skydda den information som är av största betydelse för den enskilda personen, familjen eller företaget. Kampanjen visar på att små och enkla förändringar i vårt beteende väsentligt kan minska riskerna för att drabbas av exempelvis kortbedrägerier, id-kapningar eller dataintrång.

Läs mer på kampanjens webbsida dinsakerhet.se/tank-sakert


Nyheter


Gabriel Modéus lämnar vidare efter 5 år

– De frågor som SACS under många år har drivit om att engagera företag i Totalförsvaret blir än mer aktuella

Årskrönika och julhälsning från SACS

En rapport: Så blir näringslivet en del av totalförsvaret I april publicerade SACS en rapport med en lösningsmodell för näringslivets roll i

MSB-kampanj: Förberedda företag

Målet med kampanjen, skriver MSB i ett pressmeddelande, är att företag ska känna ägandeskap över sin beredskap och agera utifrån det

Natomedlemskap – hur påverkar det svensk krisberedskap och svenska företag?

Förmiddagen inleddes med ett kort extra årsmöte om fastställande beslut om nya stadgar, beslut om verksamhetsplan 2023, budget 2023 samt medlems-