Krisberedskapsveckan

Den 28 maj till 3 juni arrangeras den nationella kampanjen ”Krisberedskapsveckan” på initiativ av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Syftet är att öka motståndskraften i det svenska samhället för när det oväntade händer.

Under kampanjveckan skickas broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” ut till alla hushåll i Sverige på uppdrag av regeringen. Broschyren ska hjälpa oss att bli bättre förberedda på allt från allvarliga olyckor, extremt väder och it-attacker till militära konflikter.

Fred, frihet och demokrati är värden som vi måste skydda och stärka varje dag. Myndigheter, landsting och regioner, kommuner, företag och organisationer ansvarar för att samhället ska fungera. SACS verkar för att lyfta fram näringslivets roll för samhällets krisberedskap och det civila försvaret. I analogi med att regeringen nu genom MSB vill stärka krisberedskapen hos Sveriges hushåll anser SACS att samhällets beredskap i stort måste stärkas och att regering och ansvariga myndigheter nu måste göra verklighet av planerna på att involvera näringslivet.

Läs mer om Krisberedskapsveckan hos MSB


Nyheter


Gabriel Modéus lämnar vidare efter 5 år

– De frågor som SACS under många år har drivit om att engagera företag i Totalförsvaret blir än mer aktuella

Årskrönika och julhälsning från SACS

En rapport: Så blir näringslivet en del av totalförsvaret I april publicerade SACS en rapport med en lösningsmodell för näringslivets roll i

MSB-kampanj: Förberedda företag

Målet med kampanjen, skriver MSB i ett pressmeddelande, är att företag ska känna ägandeskap över sin beredskap och agera utifrån det

Natomedlemskap – hur påverkar det svensk krisberedskap och svenska företag?

Förmiddagen inleddes med ett kort extra årsmöte om fastställande beslut om nya stadgar, beslut om verksamhetsplan 2023, budget 2023 samt medlems-